Thuc Hoang en av grunderene og CEO hos Mirai Technologies AS har hatt ekstrem suksess med Kryptobørsen MiraiEx. Dette fører til at Thuc har fått hundrevis av spørsmål. Han har derfor valgt å dele litt av reisen hver uke.
Torsdag 17/06/21
Siden mandag så har jeg fått muligheten til å diskutere både internt og eksternt om dette med å skalere. Men hva ligger egentlig i dette? Alle som starter opp noe sier alltid at de skal skalere, men jeg tror ikke man egentlig vet hva man ber om…
Skalering kan bety så mye, men i denne konteksten så tar jeg for meg både det organisatoriske og kundeveksten. På kundesiden så har vi hatt en bra og fin vekstkurve, mye bedre enn hva jeg og @oyvkva estimerte i November 2020. Men med en slik vekst, så er det viktig at både organisasjonen, teamet og produktet går sammen. Men når vet man at man vokser? For meg så var det når jeg sov altfor lite hver natt og at det var virkelig ikke nok timer i døgnet for å ta unna backlog. Fun fact; rekorden på antall verifiserte på en dag: 2000 unike kunder.
Det er under en slik vekst man virkelig lærer å kjenne sitt eget team. Ingen team er sterkere enn det svakeste leddet og her må jeg skryte av hvor utholdende alle i teamet har vært. Å være tilgjengelig i alle sosiale medier og support krever sitt.
Se for deg et team som er hovedsaklig utviklere, våkner opp og bretter opp ermene for å bistå på supporten. Er slikt som man hører om, men som man gjerne ikke får opplevd. Det gode samholdet og humøret når man vet at man har vanvittige voksesmerter er ubeskrivelig!
Våre kunder har et enormt behov for informasjon, dette er nytt og spennende! Vår vekst er takket være våre kunder, deres tilbakemeldinger og at de faktisk bruker tjenestene våre. Er sånn vi forstår mer og kan lage bedre brukergrensesnitt Organisatorisk er et interessant tema i seg selv. Vi gikk inn for å ansette fra egne nettverk, og på noen få dager i Februar så hadde vi overbevist over 10 personer med ulik bakgrunn (admin / aml / tech) til å bli med. Utrolig gøy, men det var/er bare starten.
For hva gjør man når man får inn 10 stk som starter mer eller mindre samtidig? Onboarding? Nei, her tar man det litt ettersom det går da. Jeg sitter fortsatt med dårlig samvittighet over at jeg kastet flere ut til løvene første dag på jobb. De som vet, de vet!

Men nå har vi fått gjort klar fundamentet og er på vei mot et nytt nivå. Ny management med spisskompetanse innenfor hvert sitt felt, et team som er effektiv og analytiske i sitt arbeid. Et team som har et bra samhold. Jeg ser veldig frem til høsten som kommer!

For 3 uker siden annonserte vi CFO og CTO. Om ikke altfor lenge vil det komme enda en annonsering. Mirai begynner å vokse opp, vi er ikke lengre i spedbarnsfasen. Vi ble tvunget til å løpe før vi kunne krabbe og vi tar utfordringen på strak arm hver gang. For alle som spør når det kommer nye ting. Dette forklarer litt hvorfor det har vært stille fra oss. Vi har måttet håndtere skaleringen fremfor å pushe ut flere produkter. Men nå er vi også der at vi kan gjøre mye mer enn bare brannslukning fremover.
Og jeg må bare beklage, jeg har hatt uvirkelige forventninger til lansering av produkter (ref annonsering i mars/april). Nå har jeg lært en vond lekse, er jo ikke gøy å ikke levere. Men sånn er livet, det går videre. Jeg (tror at jeg) har blitt flinkere og sterkere nå.
Følg gjerne Thuc på Twitter https://twitter.com/TinfoilThuc
Les Del 1: https://kryptoguiden.no/en-grunders-reise-del-1/
Les Del 2: https://kryptoguiden.no/en-grunders-reise-del-2/
Les Del 3: https://kryptoguiden.no/en-grunders-reise-del-3/